Hvad er SEO?

Bliv set i søgeresultaterne

Bliv set
 Google

Bliv set
Google

67,6 %

Klikker på de fem øverste resultater i Google.

Af organiske resulter, altså ikke-betalte resultater, viser studier at 71,33% af søgninger endte med et klik på side 1 i Google. De øverste resultater har i gennemsnit 1890 ord på deres forside.

64 %

Af al trafik på hjemmesider kommer fra organiske søgninger.

Af ovenstående søger 12% direkte på et brand mens 15% kommer fra referencer på sociale medier. Betalte søgninger står for 6% og de sidste 2% kommer fra søgning på sociale medier.

Hvad handler SEO om?

Slå på de rigtige ord

Search Engine Optimization forkortes i det daglige til S.E.O. På dansk oversætter vi det til søgemaskineoptimering, men lad os bare holde os til SEO. Formålet med SEO er i ordets bogstavligste forstand at optimere din virksomheds hjemmeside til søgemaskinerne, så den synliggøres for dine brugere.

For at blive set af dine brugere, skal din side ligge i toppen af Googles søgeresultater. Det kræver dog mere end blot optimering til søgemaskinerne. Der skal også tænkes i at optimere til dine brugere, så deres søgninger ender på netop din side, og ikke på konkurrenternes. For at optimere din side til brugerne, skal du særligt fokusere på hvad de søger efter og hvorfor de søger.

Herunder kan du læse mere om SEO, og om hvordan du ruster din side til at tage kampen op med de øverste placeringer i søgeresultaterne.

Hvad er organisk SEO?

Hvad er organisk SEO?

Det ville naturligvis være dejligt, hvis man kunne se effekten af arbejdet med SEO på en lille uge. Sådan er det desværre ikke når man arbejder med organisk SEO, hvilket vil sige den SEO, som genererer ”naturlig” trafik til din side.

Organisk SEO skal altså ses i modsætning til de betalte annoncer på Google, hvor du kommer til tops i resultaterne med det samme, men betaler hver gang en bruger klikker på din annonce.

Med organisk SEO, skal du ikke betale hver gang en bruger klikker på dit link i søgeresultaterne, til gengæld tager det vedholdenhed og flid at komme til tops.

Hvor lang tid tager SEO?

SEO er en langsigtet investering

Når du starter med at optimere din side, er det klart at der vil være mange småting, som kun skal rettes en enkelt gang. Der vil således gå flere timer til rettelser i den første tid, hvorefter løbende optimeringer vil overtage.

De løbende optimeringer omhandler on-page samt off-page SEO, som du kan læse mere om i de følgende afsnit. Overordnet handler disse optimeringer om at indholdet hele tiden tilpasses, så der er aktuelt og at din hjemmesides autoritet øges særligt gennem linkbuilding.

En ting skal du dog være klar over: Organisk SEO stopper ikke efter 3,6 eller 12 måneder. Det er en kontinuerlig proces hvor SEO skal tilpasses søgemaskinernes skiftende algoritmer, brugernes præferencer og konkurrencen i din branche.

Hvad koster SEO?

En investering som betaler sig

Prisen på organisk SEO vil altid afhænge af en masse faktorer, som er unikke for den enkelte hjemmeside. Disse faktorer vil typisk være størrelsen på din side, hvor meget den skal optimeres og hvor stor konkurrencen er i netop din branche.

Søgemaskineoptimering laves over tid, og det tager ofte fra ca. 6 til 12 måneder at skabe gode resultater for organisk SEO. Derfor laves en SEO-aftale hos os på månedligt basis, således du betaler en fast pris for et fastsat antal timers SEO-arbejde pr. måned.

Når resultaterne først kommer efter 6 måneder, betyder det også at din investering i SEO tit først vil tjene sig hjem efter omtrent et år.

Et godt fundament

Et godt fundament

Først og fremmest skal det siges at det er en stor fordel dig at tænke SEO ind i processen når du opbygger din hjemmeside, da et godt fundament er med til at gøres det efterfølgende arbejde med SEO lettere. Har du allerede en hjemmeside uden at have tænkt SEO, så skal du ikke fortvivle. Ofte kan du rette fejlene hen ad vejen.

For at holde styr på de mange enkeltdele SEO består af, vælger man at dele disse op i:

Teknisk SEO

Forenklet handler de tekniske aspekter af SEO om at man især får indekseret sin side korrekt af søgemaskinerne, mobiloptimeret indholdet og hastighedsoptimeret hjemmesiden for bedre brugeroplevelse. Hertil ser man også efter om der er duplikeret indhold grundet eventuel forkert opsætning af redirects og rel=”canonical”. Der er naturligvis mange flere faktorer i teknisk SEO at tage hensyn til, men dem gemmer vi til en anden gang.

On-Page SEO

Google er den største og mest brugte søgemaskine. Derfor skal du tage hensyn til de op mod 200 rangeringsfaktorer, Google ser efter, når din side skal placeres i søgeresultaterne. Kun Google kender alle 200 faktorer, men nogle af dem kender man til, og disse kan du selv lave.

Du kan fx optimere:

  1. Hjemmesidens tekstindhold.
  2. De enkelte siders titler.
  • Meta titler samt meta beskrivelser (Det man kan se i søgeresultaterne).

Off-Page SEO

Off-page handler om alle de optimeringer, der ikke foregår på selve hjemmesiden. Disse vil vi kort komme ind på umiddelbart herefter. Grundlæggende har Off-page SEO til formål at:

  • Øge kendskabet til dit brand/virksomhed.
  • Få gode anbefalinger/autoritet, som kan overbevise brugere og søgemaskiner om din sides kvalitet.
  • Skabe sammenhæng mellem dit brand – dit publikum og dit indhold.

God off-page SEO

Løfter både din side & dit brand

Typisk er Linkbuilding det første man tænker på når off-page SEO nævnes, og det ikke uden grund. Linkbuilding er fortsat en af de allerstørste og vigtigste rankingfaktorer for din side. Du kan med fordel se linkbuilding, som Googles måde at se hvor mange andre sider, der kan anbefale din hjemmesides indhold. Nu flere ”gode” varierede links din side får, nu bedre rangeres den.

Udover linkbuilding byder off-page også på et væld af andre aktiviteter, du kan benytte for at øge din sides placering. Sociale medier såsom Facebook er et godt sted at møde brugerne og lytte til hvad de har brug for. Ofte vil dine brugere, efter søgninger i Google, bruge tid på at undersøge dit brand/produkt på sociale medier, og måske endda spørge ind til dit produkt. Her får du mulighed for at forstå hvad dine brugere søger efter, hvilke udfordringer de har samt hvad deres søgehensigt er.

Et kort overblik

Skab resultater med SEO

For overskuelighedens skyld, kan du herunder se nogle af de typiske processer, der bruges i arbejdet med SEO:

Fundamentet er det første det skal på plads. Er din side meget langsom, ser den ikke godt ud eller kan Google ikke finde din side, så hjælper mange af de andre SEO-teknikker dig ikke meget.

SEO-strategi skaber overblik og giver derved en forståelse for hvilke områder du skal stille skarpt på for at opnå mest effekt. Det er også her du undersøger dine konkurrenter og får skabt trafik til de helt rigtige landingssider. Når du først har fået lagt en overordnet SEO-strategi, vil de førnævnte dele af SEO komme i spil, nemlig: On-page-, Off-page- og Teknisk SEO.

Resultaterne af dit arbejde med SEO får du bedst ved at måle på effekten af dine optimeringer. Du kan eksempelvis se om din placering øges, om der er mere trafik til de ønskede sider eller flere tilmeldinger til dine nyhedsbreve.

Hvis din virksomhed ikke kan håndtere alle ovenstående SEO-discipliner selv, skal du ikke fortvivle. De fleste kan godt klare at ordne mange af On-page optimeringerne. Det kniber dog ofte med de tekniske områder samt linkbuilding. Skulle du ikke selv kunne håndtere alle dele af SEO alene, så er du altid velkommen til at kontakte ZenMedia.

Zen Media

Specialister i online marketing for B2B virksomheder

Zen Media er et datadrevet online bureau, der hjælper B2B virksomheder, med at finde- og kvalificere leads til salg. Hertil anvender vi de nyeste teknologier inden for online markedsføring.

Vores kunder handler typisk med mere komplekse produkter eller services, der har en længere indsalgsproces. Derfor starter vi altid med at forstå dine kunders købsrejse, således at vi kan opsætte en automatisk LeadMotor, der giver dem den rigtige information på det rigtige tidspunkt i deres beslutningsproces.

LeadMotoren arbejder aktivt for din forretning 24 timer i døgnet, hele året rundt. Derfor er det en effektiv maskine, der supporterer din salgsafdeling aktivt, så de udelukkende skal koncentrere sig om de varme leads. Dermed samarbejder salg og marketing, og giver dig flere leads, mere synlighed og flere salg som mærkes på bundlinjen.

Vil du høre mere om hvordan du kan få en automatisk LeadMotor? Så kontakt os og hør mere om dine muligheder.

Vil du kontaktes og høre mere?

8 + 14 =

Kundernes succes

Kundernes
succes

"Som innovationskonsulenter har vi altid set marketing som en stor udfordring! Vores kunders behov er meget vekslende og det er svært at gennemskue, hvornår de har brug for vores ydelser. Men efter vi fik kontakt til Zen Media, fik vi øjnene op for, at det slet ikke er en umulig opgave."

 


Søren Hejne Hansen

Direktør, Innohow

"ZenMedia.dk har igennem hele forløbet været gode til at forstå vores ideer og de værdier vi ønsker fremhævet på den nye hjemmeside. De har samtidig udfordret os professionelt, så vi i fællesskab har fundet de bedste løsninger som både forbedre SEO, brugervenlighed og design."

 


Ronnie Rahbek

Udviklingschef, OfficeFit

"Zen Media har været helt fantastiske til at imødekomme vores ideér og samtidigt selv være kommet med fede indspark, både til design og hjemmesidens funktionalitet. En super professionel tilgang til tingene fra start til slut gjorde overgangen helt smertefri. Vi kunne allerede mærke forskel i antal bookinger i løbet af 1. måned, så jeg vil give mine bedste anbefalinger videre til Martin og de øvrige drenge hos Zen Media."

 


Jan Taulbjerg

Medejer, Fox And Hounds Herning

Zen Media

Zen Media er et digitalt full-service bureau, der er dedikeret til at hjælpe B2B- og servicevirksomheder med at tiltrække nye, kvalificerede kunder gennem online markedsføring.

 

Ring til os