Dette kan hulemanden lære dig om B2B leadgenerering

B2B leadgenerering, salg og markedsføring. Hulemand i jakkesæt

‘Sikke en omgang vås’ – tænker du. Men giv det lige en chance. Blev du en smule provokeret af den overskrift? Fik den dig til at kigge en ekstra gang? Succes! Det er nemlig hele pointen. 

Når du laver content til din målgruppe, skal du sikre dig, at du får skabt modtagerorienteret indhold. Du skal fokusere på at skabe en tillidsrelation til denne veldefinerede målgruppe, tidligt i købsrejsen. Dine fremtidige kunder sidder ofte med et brændende behov om at få et problem løst. Med en stærk relation til dine leads, er sandsynligheden for, at de kommer til dig, når de er købeklare, meget højere. 

 

Nysgerrighed er nøglen til succes

Det handler om at skabe indhold der appellerer til din målgruppes behov. De søger en løsning på deres problemer, der bringer dem fra hvor de er nu, til hvor de ønsker at være. Din fineste opgave er derfor at skabe indhold, der vækker nysgerrigheden – og viser dem vejen. 

Nysgerrighed er en vigtig og medfødt egenskab af den menneskelige natur. Det er nødvendigt at være nysgerrig for at overleve – hvordan skal du ellers vide, om dét, der står foran dig løser dit problem – eller i værste fald, gør det værre? At appellere til nysgerrighed er dét, der, i sidste ende, skaber varme leads. Du bliver husket som den, der har løsningen på dit leads behov.

Curiosity gap til B2B markedsføring, salg og leadgenerering

Bridge the curiosity gap

At være nysgerrig skaber en bro mellem dét, du ved og dét, du endnu ikke ved. Når hulemanden ikke ved, om han ser på en hyldeblomst eller bjørneklo, vil hans nysgerrighed blive vækket. Han vil derfor undersøge, om det virkelig er hyldeblomst, så han kan fejre sit fund med familien senere – eller om han skal holde sig langt fra den. 

Hans nysgerrighed er motiveret af den fest og fejring han kan få senere. Nysgerrigheden hjælper ham til at finde den løsning, som for ham, er at plukke hyldeblomsten. Han søger derfor at lukke dét, der i curiosity marketing kaldes ‘curiosity gap’; afstanden mellem dér, hvor han gerne vil være, og dér, hvor han er lige nu. 

 

Så fortæl dog hulemanden om hyldeblomstsaft!

Levede hulemanden i 2021, ville han svinge sin kølle i arrighed over al den information, der bare er støj – og sætte store krav til, at vi bare fortæller ham, hvordan han dog kan se forskel på hyldeblomster og kæmpebjørneklo.Vi vil opsamle al den data vi kan, så vi ved, at han fx elsker stærk saft, og at den skal være drikkeklar – og også hvordan den bestemt ikke skal være. Hulemanden sætter store krav til os og vores vidensindsamling.

Det tager tid – men gør du det rigtigt, så kan du præsentere dig selv som den helt, der “pludseligt” kommer forbi med hyldeblomstsaft – drikkeklar endda. 

 

Okay, men vi er altså ikke hulemænd – så er det her overhovedet relevant?

Det er relevant! Som hulemanden ikke har råd til at spilde sin tid, da det kan koste ham livet, må din virksomhed også lade livet, uden relevante leads. Relevante leads, der bliver til konverterende kunder, sker ikke uden tillid til virksomhedens kompetencer. Det skabes via opmærksomhed på jeres evner og relevansen af den information, I sender ud.

Så hvad er tricket? 

 

Hvor befinder dine leads curiosity gap sig?

Arbejdet starter på tegnebrættet – du skal have en veldefineret målgruppe. Dine eksisterende kunder bliver her en enorm stærk ressource. Spørg dem ind til, hvad deres største behov var, inden de blev kunder hos jer. Spørg dine kunder, hvordan jeres produkt dækker deres behov, hvilke ønsker produktet opfylder, hvilke frygt de havde med at skifte over til jer, osv. 

Du skal kontinuerligt arbejde på at vide så meget om dem som muligt. Brug fx value proposition canvas til at skitsere deres ønsker, behov og frygt. Vær skarp på hvad deres behov er. Dermed finder du også dér, hvor deres curiosity gap befinder sig og kan tilpasse kommunikationen efter det.

Value proposition canvas til B2B salg, markedsføring og B2B Leadgenerering

Vores Content ABC Skema kan bruges i denne sammenhæng til at spore dig ind på alle de måder, hvorpå du hjælper dine kunder. Det kan hentes gratis her.

 

Skitsér og design kunderejsen

Når du ved hvor deres curiosity gap befinder sig, kan du bedre kommunikere omkring dine leads behov i dit indhold. Her går dit indhold online, så det bliver vigtigt, at blive ved med at spore deres online adfærd. Dermed ser du, hvor de befinder sig i kunderejsen, hvordan de interagerer med dit indhold, og hvad du skal sende dem næste gang. På den måde leder du dine fremtidige kunder hele vejen igennem kunderejsen.

 

Vær modig – du skal turde at have kant

Den bedste måde at gøre målgruppen opmærksom på deres curiosity gap er at skabe inkongruens. Det betyder, at noget umiddelbart skørt eller usammenhængende sættes sammen, men når man læser videre, giver det mening – netop som øverst i denne artikel 👆 Brug dig selv og din personlighed i dit indhold, så du skaber tillid. Appellér til følelser og brug storytelling. 

 

“Mere arbejde? Det magter jeg simpelthen ikke!”

NEJ – det er netop, hvad du ikke skal! Alt dette, og hvordan det forholder sig præcis til din virksomhed, deler vi gerne med dig. Vil du høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med at få relevante leads bevæget ned i salgstragten, så book et online strategimøde med os. Ganske gratis og uforpligtende. Opdag, hvordan du aldrig mere skal sælge efter kold kanvas igen.

Skål i hyldeblomstsaft 😉

Skrevet af:

Francine

Content Creator

På med arbejdshandskerne

Vi er klar til at vækste din forretning! Er du?

© Zen Media ApS 2020

Zen Media Logo

Personoplysningspolitik

Ring til Zen Media

 ​

 

Klar til at booke dit strategimøde?

Vi skaber vækst i B2B virksomheder

Klik for at ringe op