Giv din dyrebare viden væk gratis – og tjen penge

leadgenerering

Det er blevet mere populært end nogensinde før at lave blogposts, YouTube videoer, Facebook Live sessions og Webinar for blot at nævne nogle formater, som du kan anvende til at dele din viden med din målgruppe.

Spørgsmålet er, hvorfor et stigende antal virksomheder vælger at dele deres viden på nettet, når de normalt kunne tage penge for den selv samme rådgivning?

Svaret er enkelt, og kan måske overraske dig.
Det er simpelthen kanon god forretning!

Vidensdeling skaber leads

Statistikken viser nemlig, at virksomheder der deler indhold via blogs, genererer 66% flere leads til deres forretning end de virksomheder, der ikke gør. Desuden modtager de 55% flere besøgende på deres website.

Kunderejse

Uddannelse før køb

Trenden er, at vi uddanner os selv mere end nogensinde før, inden vi foretager et køb. Og derfor er det essentielt at du er afsender af den viden, som din potentielle kunde konsumerer i processen. Det skaber nemlig en god portion tillid til dit brand.

Nu skal du høre hvorfor…

Når virksomheder eller enkeltpersoner deler deres værdifulde viden med en målgruppe, bliver de afsendere af det indhold, som målgruppen bruger til at uddanne sig selv med. Det er godt, fordi vi ser op til dem, der kan lære os noget – lidt ligesom i skolen, hvor vi troede læreren vidste alt, og du pænt sad og lyttede til lærerens kloge ord.

Vær eksperten på dit område

Med andre ord statuerer du dig selv som ekspert inden for det område, som du deler viden om. En undersøgelse viser desuden, at hele 60% ser mere positivt på en virksomhed, efter at have læst artikler på virksomhedens hjemmeside.

Før i tiden sagde man, at hvis du ville have status af ekspert, så skulle du skrive en bog om emnet. Og det er faktisk i nogen grad stadig gældende, men i dag behøver du ikke bruge lang tid på at skrive en bog, for efterfølgende at udgive den via et forlag. Du kan i stedet anvende de digitale medier til at dele ud af din viden.

… Og det gør et stadigt stigende antal virksomheder. I en undersøgelse foretaget af Content Marketing Institute, siger hele 89% af B2B marketingansvarlige, at de benytter content marketing som en del af deres marketingstrategi. Heraf rapporterer 52%, at indholdsdeling via blogs skaber de bedste resultater.

Leadgenerering

Hvad skal jeg så dele?

Okay, købt. Der er altså en god idé i at følge content marketingtrenden og starte med at dele viden på ens hjemmeside. Men hvad skal jeg dele?

Som nævnt tidligere skal du uddanne- og hjælpe din målgruppe, og derfor deler du brugbar viden, uden at være sælgende samtidigt! Det er vigtigt, at du lader folk læse/interagere sig til interessen, og kontakte dig når de har brug for hjælp, eller synes, at de ved nok om emnet til at tage en købsbeslutning.

Her er 10 idéer til typer af indhold, du kan dele:

 

  1. Tips & tricks
  2. Faglig viden om et emne
  3. How-to videoer og blogs
  4. Statistik & trends
  5. Sammenligninger af produkter/services
  6. Cheat sheets & vejledninger
  7. Case studies (Vis hvordan andre har succes med x)
  8. Kalendere med vigtige datoer for din industri
  9. Beregningsmodeller og analyseark (eksempelvis excel)
  10. Insiderviden om dit marked

Det tager maksimalt én time på en gennemsnitlig og halvgrå tirsdag morgen, at brainstorme sig frem til 30 idéer, som du kan bruge i din content marketing strategi.

Når så du skal i gang med at udarbejde dit indhold, skal du overveje, hvordan du gerne vil dele det. Her kan du eksempelvis anvende følgende medier:

Medier du kan anvende:

 

  1. Virksomhedens blog
  2. YouTube kanal
  3. Facebook & LinkedIn
  4. E-mail & Messenger
  5. Fysiske printmaterialer

Vælg medie med omhu

Hvilket medie du vælger, bør tage afsæt i, hvor personerne i din målgruppe er aktive, og hvordan de foretrækker at konsumere dit indhold. Tænk over hvordan dit budskab er nemmest for modtageren at afkode. Eksempelvis kan det være nemmere at lære at binde et råbåndsknob, når man får det vist på en video, end ved at læse sig til det. På samme måde skal du overveje, hvordan dit indhold præsenteres bedst.

timeglas

Hvornår skal jeg dele ud af min viden?

Godt, nu har du styr på dit indhold, og hvordan du skal distribuere det. Nu er tiden kommet til at vælge, hvornår du skal dele det med din målgruppe. Og her er det igen op til dig at undersøge, hvornår din målgruppe ønsker at uddanne sig.

De fleste virksomheder tror, at deres potentielle kunder kun slapper af, leger med børnene og går lange ture i deres ferier.

En ganske overset tid er ferier. De fleste virksomheder tror, at deres potentielle kunder kun slapper af, leger med børnene og går lange ture i deres ferier. Men disse aktiviteter bliver faktisk ofte suppleret med læsning og videokiggeri i en velfortjent pause efter en lang dag sammen med familien. Derfor kan du med fordel dele en masse godt indhold, som de kan læse og dermed prikke til deres bevidsthed omkring din viden, virksomhed samt dine services. 

Test hvor hyppigt din målgruppe vil høre fra dig

Ferier er bare enkelte perioder, hvor dine læsere gerne vil høre fra dig. Du bør jævnligt dele indhold, og gerne så ofte som muligt. Statistikken viser at 21,9% deler indhold på deres blogs 1 gang om ugen, og kun 2,6% deler på daglig basis. Generelt er vi meget lidt aggressive i vores indholdsdeling i Danmark kontra USA. Bevares, kulturen er forskellig, men har du testet hvor ofte din målgruppe kan holde til at høre fra dig?

En nem måde at teste det på, er ved øge frekvensen for udsendelse af e-mails og måle på, om antallet af personer der klikker “unsubscribe” stiger, samt om interaktionsraten falder. Hvis dette ikke er tilfældet, er det et tegn på, at folk elsker at høre fra dig. Vores tests viser, at de fleste virksomheder generelt sender alt for lidt indhold til deres målgruppe, og at du nemt kan fordoble antallet af gange din målgruppe hører fra dig.

kvalitet frem for kvantitet

Kvalitet frem for kvantitet

Det kan naturligvis være svært at finde tid og energi til at dele indhold på daglig basis, og du skal være meget opmærksom på kvaliteten af dit indhold. Vi gider nemlig ikke sidde og læse indhold, som afsenderen helt åbenlyst kun har produceret for at holde jernet i ilden. Der skal være noget passion og motivation bagved hvert stykke indhold, da det giver de bedste resultater.

Derfor skal du altid hellere fokusere på kvalitet end kvantitet. Ja – det kan virke lidt som dobbeltkonfekt; i virkeligheden handler det om at finde den perfekte balance og dele, når du føler dig inspireret.

Det er blevet mere populært end nogensinde før at lave blogposts, YouTube videoer, Facebook Live sessions og Webinar for blot at nævne nogle formater, som du kan anvende til at dele din viden med din målgruppe.

Spørgsmålet er, hvorfor et stigende antal virksomheder vælger at dele deres viden på nettet, når de normalt kunne tage penge for den selv samme rådgivning?

Svaret er enkelt, og kan måske overraske dig.
Det er simpelthen kanon god forretning!

Vidensdeling skaber leads

Statistikken viser nemlig, at virksomheder der deler indhold via blogs, genererer 66% flere leads til deres forretning end de virksomheder, der ikke gør. Desuden modtager de 55% flere besøgende på deres website.

Kunderejse

Uddannelse før køb

Trenden er, at vi uddanner os selv mere end nogensinde før, inden vi foretager et køb. Og derfor er det essentielt at du er afsender af den viden, som din potentielle kunde konsumerer i processen. Det skaber nemlig en god portion tillid til dit brand.

Nu skal du høre hvorfor…

Når virksomheder eller enkeltpersoner deler deres værdifulde viden med en målgruppe, bliver de afsendere af det indhold, som målgruppen bruger til at uddanne sig selv med. Det er godt, fordi vi ser op til dem, der kan lære os noget – lidt ligesom i skolen, hvor vi troede læreren vidste alt, og du pænt sad og lyttede til lærerens kloge ord.

Vær eksperten på dit område

Med andre ord statuerer du dig selv som ekspert inden for det område, som du deler viden om. En undersøgelse viser desuden, at hele 60% ser mere positivt på en virksomhed, efter at have læst artikler på virksomhedens hjemmeside.

Før i tiden sagde man, at hvis du ville have status af ekspert, så skulle du skrive en bog om emnet. Og det er faktisk i nogen grad stadig gældende, men i dag behøver du ikke bruge lang tid på at skrive en bog, for efterfølgende at udgive den via et forlag. Du kan i stedet anvende de digitale medier til at dele ud af din viden.

… Og det gør et stadigt stigende antal virksomheder. I en undersøgelse foretaget af Content Marketing Institute, siger hele 89% af B2B marketingansvarlige, at de benytter content marketing som en del af deres marketingstrategi. Heraf rapporterer 52%, at indholdsdeling via blogs skaber de bedste resultater.

Leadgenerering

Hvad skal jeg så dele?

Okay, købt. Der er altså en god idé i at følge content marketingtrenden og starte med at dele viden på ens hjemmeside. Men hvad skal jeg dele?

Som nævnt tidligere skal du uddanne- og hjælpe din målgruppe, og derfor deler du brugbar viden, uden at være sælgende samtidigt! Det er vigtigt, at du lader folk læse/interagere sig til interessen, og kontakte dig når de har brug for hjælp, eller synes, at de ved nok om emnet til at tage en købsbeslutning.

Her er 10 idéer til typer af indhold, du kan dele:

 

  1. Tips & tricks
  2. Faglig viden om et emne
  3. How-to videoer og blogs
  4. Statistik & trends
  5. Sammenligninger af produkter/services
  6. Cheat sheets & vejledninger
  7. Case studies (Vis hvordan andre har succes med x)
  8. Kalendere med vigtige datoer for din industri
  9. Beregningsmodeller og analyseark (eksempelvis excel)
  10. Insiderviden om dit marked

Det tager maksimalt én time på en gennemsnitlig og halvgrå tirsdag morgen, at brainstorme sig frem til 30 idéer, som du kan bruge i din content marketing strategi.

Når så du skal i gang med at udarbejde dit indhold, skal du overveje, hvordan du gerne vil dele det. Her kan du eksempelvis anvende følgende medier:

Medier du kan anvende:

 

  1. Virksomhedens blog
  2. YouTube kanal
  3. Facebook & LinkedIn
  4. E-mail & Messenger
  5. Fysiske printmaterialer

Vælg medie med omhu

Hvilket medie du vælger, bør tage afsæt i, hvor personerne i din målgruppe er aktive, og hvordan de foretrækker at konsumere dit indhold. Tænk over hvordan dit budskab er nemmest for modtageren at afkode. Eksempelvis kan det være nemmere at lære at binde et råbåndsknob, når man får det vist på en video, end ved at læse sig til det. På samme måde skal du overveje, hvordan dit indhold præsenteres bedst.

timeglas

Hvornår skal jeg dele ud af min viden?

Godt, nu har du styr på dit indhold, og hvordan du skal distribuere det. Nu er tiden kommet til at vælge, hvornår du skal dele det med din målgruppe. Og her er det igen op til dig at undersøge, hvornår din målgruppe ønsker at uddanne sig.

De fleste virksomheder tror, at deres potentielle kunder kun slapper af, leger med børnene og går lange ture i deres ferier.

En ganske overset tid er ferier. De fleste virksomheder tror, at deres potentielle kunder kun slapper af, leger med børnene og går lange ture i deres ferier. Men disse aktiviteter bliver faktisk ofte suppleret med læsning og videokiggeri i en velfortjent pause efter en lang dag sammen med familien. Derfor kan du med fordel dele en masse godt indhold, som de kan læse og dermed prikke til deres bevidsthed omkring din viden, virksomhed samt dine services. 

Test hvor hyppigt din målgruppe vil høre fra dig

Ferier er bare enkelte perioder, hvor dine læsere gerne vil høre fra dig. Du bør jævnligt dele indhold, og gerne så ofte som muligt. Statistikken viser at 21,9% deler indhold på deres blogs 1 gang om ugen, og kun 2,6% deler på daglig basis. Generelt er vi meget lidt aggressive i vores indholdsdeling i Danmark kontra USA. Bevares, kulturen er forskellig, men har du testet hvor ofte din målgruppe kan holde til at høre fra dig?

En nem måde at teste det på, er ved øge frekvensen for udsendelse af e-mails og måle på, om antallet af personer der klikker “unsubscribe” stiger, samt om interaktionsraten falder. Hvis dette ikke er tilfældet, er det et tegn på, at folk elsker at høre fra dig. Vores tests viser, at de fleste virksomheder generelt sender alt for lidt indhold til deres målgruppe, og at du nemt kan fordoble antallet af gange din målgruppe hører fra dig.

kvalitet frem for kvantitet

Kvalitet frem for kvantitet

Det kan naturligvis være svært at finde tid og energi til at dele indhold på daglig basis, og du skal være meget opmærksom på kvaliteten af dit indhold. Vi gider nemlig ikke sidde og læse indhold, som afsenderen helt åbenlyst kun har produceret for at holde jernet i ilden. Der skal være noget passion og motivation bagved hvert stykke indhold, da det giver de bedste resultater.

Derfor skal du altid hellere fokusere på kvalitet end kvantitet. Ja – det kan virke lidt som dobbeltkonfekt; i virkeligheden handler det om at finde den perfekte balance og dele, når du føler dig inspireret.

Bliv klogere

På med arbejdshandskerne

Vi er klar til at vækste din forretning! Er du?

© Zen Media ApS 2020

Zen Media Logo

Personoplysningspolitik

Ring til Zen Media

Klar til at booke dit strategimøde?

Vi skaber vækst i B2B virksomheder

Klik for at ringe op